F.A.Q

Wij bieden volledige opleidingen drone piloot EASA conform.  Open A1-A2-A3

Drone fotografie en videografie - Drone inspecties - Oppervlakte en volume bepalingen - Werfopvolgingen

Link naar de FAQ over de Europese wetgeving zoals verschenen bij het DGLV

https://mobilit.belgium.be/nl/luchtvaart/drones/transitie_naar_de_europese_regelgeving_van_toepassing_vanaf_31122020/faq_eu#7bis

U aanmelden bij de luchtvaart authoriteiten om:

  • U te registreren als drone exploitant
  • Uw cursus te volgen A1/A3
  • Uw examen af te leggen A1/A3
  • Etc…

Inloggen DGLV met E id of itsme

 

Wij hebben geen vaste kalender, u kan aan uw opleiding beginnen wanneer u dat zelf wil, mits dat wij niet te veel leerlingen hebben.

Het aantal leerlingen is immers beperkt. Wij willen iedereen maximale kwaliteit aanbieden en nemen dus niet onbeperkt nieuwe cursisten aan.

Af en toe zal de knop ‘inschrijven’ het niet doen … dat betekent dat wij op dat ogenblik het maximaal voor ons degelijk op te volgen leerlingen bereikt hebben.

Zodra een leerling aangeeft klaar te zijn (aan de hand van de proefexamens) laten we weer nieuwe leerlingen toe.

Test HIER of we nu nieuwe leerlingen kunnen inschrijven?

Het aantal leerlingen is wel degelijk beperkt.

Af en toe zal de knop ‘inschrijven’ het niet doen … dat betekent dat wij op dat ogenblik het maximaal voor ons degelijk op te volgen leerlingen bereikt hebben.

Zodra een leerling aangeeft klaar te zijn (aan de hand van de proefexamens) laten we weer nieuwe leerlingen toe.

Test HIER of we nu nieuwe leerlingen kunnen inschrijven?

Er zijn bij FD wel degelijk instructeurs! Ze staan niet voor de klas, maar zijn voor onze cursisten altijd bereikbaar via telefoon en e-mail. Ze beantwoorden je vragen met plezier, dezelfde dag nog. Ook ‘s avonds, ook in het weekend.

Onze on-line cursussen zijn eigen werk, geschreven door mensen met ervaring zowel in luchtvaart als in pedagogie. De opbouw van de cursus is specifiek voor zelfstudie en vervangt perfect de leraar voor de klas.

Uiteraard, 2 zelfs!

  • Kortrijk
  • Moeskroen

Jazeker!

Wij zijn een Klasse 1 Dronebedrijf met vergunning nr: 0003/Auth/002 vanwege het DGLV (FOD Mobiliteit en Vervoer).

Bij ons volg de de opleiding on-line, op je PC, laptop, tablet of smartphone, waar en wanneer jij wil. Daardoor moeten wij geen klaslokalen betalen, verwarmen, kuisen. Wij geven je dan ook geen drankjes, hapjes of warme lunch. Je hoeft er dus ook niet voor te betalen.

Daar is lange tijd discussie over geweest, intern.  Moet een drone piloot nu een vergunning hebben voor radioverbinding ?  Na lang overleg heb ik uiteindelijk het BIPT en het DGLV gebeld.  Bij het BIPT weten ze van niets, en, algemene hillariteit, als de telefoniste jou iets vraagt om te spellen, doe dat dan niet in het NATO alfabet, want dat kent ze niet :-)

Wel antwoord gehad bij het DGLV.

Een drone piloot moet geen radio verbinding hebben.  Neemt hij echter contact op met ATC via een Vlieg frequentie, moet hij dat wel hebben.

Je kan dit bekomen bij het DGLV, examens naargelang de belangstelling.

ALLES WAT JE MOET WETEN OVER LIPO ACCU’S

Lithium-Polymeer accu’s zijn beter bekend onder de term LiPo. De LiPo is een bijzondere soort accu die meer aandacht en onderhoud vereist dan bijvoorbeeld een NiMh accu. Bij het vliegen van een quadcopter biedt een LiPo de benodigde stroom om alle elektronische componenten te laten werken.


LIPO


De LiPo heeft een aantal bijzondere kenmerken welke hem onderscheiden van andere type accu’s. Een LiPo is een accu welke bestaat uit 1 of meer cellen van Lithium-Polymeer. De LiPo is de ideale accu voor een drone of quadcopter door zijn hoge energiedichtheid, zijn hoge ontladingscapaciteit en zijn relatief lage gewicht.


CEL


Een LiPo is gemaakt van één of meer cellen welke in serie aan elkaar verbonden zijn. De hoeveelheid cellen per LiPo worden aangeduid met het “S”-teken. Zo staat bijvoorbeeld een 4S LiPo voor een LiPo met 4 cellen en een 5S LiPo voor een LiPo met 5 cellen.


VOLTAGE


Het nominale voltage van één cel is 3.7V. Dit is echter niet het volledig geladen of ontladen voltage per cel. Het nominale cel voltage is ongeveer het midden tussen een veilig volledig geladen en veilig volledig ontladen LiPo. Een LiPo kan veilig geladen worden tot een voltage van 4.2V per cel. De grens voor een veilige ontlading per cel is rond de 3.5V. Wanneer je quadcopter is voorbereid op het gebruik van hogere voltages kun je gebruik maken van een LiPo met meerdere cellen. Het nadeel van het toevoegen van een cel aan een LiPo is dat het gewicht en formaat van de LiPo ook groter zal worden en een deel van de extra energie dus verloren zal gaan aan het voorstuwen van het extra gewicht.


LIHV LIPO’S


De naam LiHV staat voor Lithium High Voltage. Zoals de naam al aangeeft is dit een LiPo welke een hoger voltage heeft per cel dan een normale LiPo. Dit verhoogde voltage per cel is mogelijk door een grotere energiedichtheid per cel. Het maximale voltage van een LiHV is 4.35V per cel. Over het gebruik van LiHV’s bestaan gemixte verhalen. Enerzijds bieden ze meer energie, maar anderzijds blijkt uit het gebruik van LiHV’s dat deze eerder hun (ontladings)capaciteit verliezen naarmate ze ouder worden.


C-WAARDE


De ontladingscapaciteit van een LiPo wordt aangegeven in een “C-waarde”. De C-waarde is een waarde welke opgegeven wordt door de fabrikant van een LiPo. De fabrikant geeft een continu C-waarde op en soms ook een “Burst” C-waarde. De Burst C-waarde is de maximale C-waarde voor een korte duratie, bijvoorbeeld 10 seconden. Als we de C-waarde en de capaciteit (mAh) van een LiPo weten kunnen we de maximale veilige ontladingscapaciteit in ampères berekenen. De formule hiervoor is: LiPo capaciteit / 100 x C-waarde. Als voorbeeld nemen we een LiPo met een capaciteit van 1500mAh en een C-waarde van 75C. De maximale veilige ontladingscapaciteit van deze LiPo is dan 1500mAh / 1000 x 75C = 112,5 ampère.
De C-waarde is bij het gebruik van een LiPo in een drone of quadcopter een belangrijke factor. Wanneer de C-waarde namelijk te laag is zal de LiPo niet de gevraagde capaciteit kunnen leveren en zal de performance van een drone of quadcopter dus niet optimaal zijn.


DE CAPACITEIT VAN EEN LIPO


De capaciteit van een LiPo wordt aangegeven in “milli ampère hours” (mAh). Het mAh-getal geeft aan hoeveel milli ampère je uit een LiPo kunt ontladen binnen een uur totdat deze volledig ontladen is. Net zoals bij het aantal cellen is het ook mogelijk om een LiPo met een grotere capaciteit te gebruiken in je drone of quadcopter, echter wordt dit effect deels teniet gedaan door het extra gewicht. Het voordeel van een groter mAh getal bij dezelfde C-waarde is dat de ontladingscapaciteit groter wordt (bijvoorbeeld: 1000mAh x 50C = 50 ampère, 1500mAh x 50C = 75 ampère). De ideale werktemperatuur van een LiPo ligt tussen de 30 en 60 graden Celsius.

Scroll naar boven
Scroll naar top

Ljhjfsdhjs f fjsdlkh sds jldk sdfhsdlfsdfsjkdlfh sjhdfsdhsdsjfhslfsjfdskdjfsfd